Hulp bij opruimen na overlijden: Hoe een professionele woningontruiming-service kan helpen

De ochtendjas die uw moeder zo graag droeg in huis hangt nog aan het haakje aan de slaapkamerdeur: het is als de dag van gisteren dat ze er nog in rondliep. De theepot op de keukentafel brengt u terug naar uw jeugd. Waar de thee al klaar stond als ze ‘s ochtends de boterhammen smeerde om mee te nemen naar school. U ziet haar lievelingsparfum in de badkamer en het is alsof u teruggaat in de tijd. Alle spulletjes in het huis roepen herinneringen op en confronteren u met het verlies van uw moeder.

Het opruimen van het huis van een overleden dierbare kan een emotionele taak zijn. Elk voorwerp roept een eigen associatie op, draagt een herinnering en doet denken aan de persoon die er niet meer is. U ziet hem of haar nóg zitten in die stoel bij het raam. U ziet hem of haar nóg in de weer met de pannen op het fornuis. 

Waar begin je?

En waar moet u beginnen met opruimen? Wat bewaart u en wat gooit u weg? U kunt moeilijk de hele verzameling borduurwerkjes of zelfgemaakte schilderijen meenemen naar huis. Maar u kunt het ook niet over uw hart verkrijgen om alles naar de kringloopwinkel te brengen.

Het is helemaal geen gekke gedachte om hulp te zoeken bij opruimen na overlijden. Als het te confronterend en emotionerend is om alle spullen te sorteren. Of als het simpelweg te veel werk is te midden van alle andere dingen die u moet regelen: een woningontruimingsdienst kan u uit de brand helpen.

Waarom hulp inschakelen van een professionele woningontruimingsdienst?

Het huis van een overleden dierbare opruimen is niet alleen confronterend, het kan ook tijdrovend zijn. Zorgvuldig sorteren en uitzoeken van alle spullen kost tijd, terwijl een huis vaak binnen een paar dagen of weken leeg moet zijn. Tegelijkertijd moet u vaak een hele hoop andere dingen regelen, zoals de uitvaart. 

Daarnaast kan het opruimen van een huis van een dierbare die is overleden voor spanningen zorgen tussen u en uw naasten, bijvoorbeeld tussen u en uw broers of zussen. Wie neemt de authentieke scheepsklok van uw vader mee? Voor wie is de mooie, antieke spiegel? En wat moet er gebeuren met het zilverwerk uit de servieskast?

Lichamelijke inspanning

En dan zijn er nog de fysieke inspanningen: het sjouwen van meubels en dozen vol boeken herinneringen kan lichamelijk ontzettend zwaar zijn. En ook dat vraagt wat van een mens.

Een professionele woningontruimingsdienst helpt je met deze moeilijke aspecten van het opruimen van een huis na overlijden. Door het opruimen van het huis op zich te nemen valt er een last van uw schouders. Woningontruimingsdiensten gaan respectvol en efficiënt te werk. U kunt zich focussen op andere dingen. Het scheelt tijd en energie en u hoeft zich niet te vertillen aan de zware spullen.

Wat doet een woningontruimingsservice precies?

De deskundigen bij een opruimingsdienst of estate cleaning service hebben ervaring in het opruimen van een woning na overlijden. Ze kunnen efficiënt opruimen. Daarnaast weten ze door hun uiteenlopende ervaring ook hoe ze respectvol te werk moeten gaan. Ze nemen de taak van het sorteren, organiseren, en weghalen van de inboedel heel serieus. Hierdoor kunt u als nabestaande tijd en energie besparen.

Sorteren van spullen

Het kan zoals gezegd een zware taak zijn om te beslissen wat te bewaren, wat te schenken, wat te verkopen en wat weg te gooien. Professionele hulp kan u hierbij helpen. Experts kunnen helpen bij het maken van weloverwogen beslissingen en helpen bij het organiseren van veilingen of het regelen van schenken van de inboedel. Zo wordt de last van het afhandelen van de inboedel verlicht.

Schoonmaken en herstellen van schade

Het gaat overigens niet alleen om het leeghalen van de woning, maar ook om het schoonmaken en eventueel herstellen van schade. Professionele diensten kunnen dit alles onder één paraplu voor u verzorgen. Ze hebben de juiste apparatuur, kennis en ervaring om het werk efficiënt en grondig uit te voeren. Dit bespaart niet alleen tijd en energie, maar zorgt er ook voor dat de woning in goede staat kan worden overgedragen aan de volgende eigenaar of verhuurder.

Protocollen en regelgeving

Verder zijn professionals goed op de hoogte van de juiste protocollen en regelgeving, waardoor ze begeleiding en advies kunnen geven tijdens de afwikkeling van dergelijke zaken.

Geen lichamelijke inspanningen

Woningontruimingsdiensten zijn er natuurlijk ook om te zorgen dat u niet zelf hoeft te sjouwen met zwarte meubelen. Het leeghalen van een woning kan fysiek zwaar zijn. Vooral als er zware meubels en grote hoeveelheden spullen moeten worden afgevoerd. Voor veel mensen kan dit belastend zijn. 

Begrip en respect voor emoties

Maar bovenal weten experts door al hun ervaringen dat het een proces is waar veel emoties bij komen kijken. Waarbij elke beslissing met zorg moet worden genomen. Ze staan klaar om u te ondersteunen. Niet alleen met hun kennis en vaardigheden, maar ook met begrip voor uw persoonlijke verhaal. Het opruimen van een huis gaat altijd in overleg, zodat u zelf aan kunt geven wat u prettig vindt en wat niet, en wij rekening kunnen houden met uw wensen.

Leest u meer op onze webpagina: https://margron-woningontruiming.nl/huis-leeghalen-na-overlijden/

Hoe gaat een woningontruimingsdienst te werk?

Verschillende bedrijven gaan natuurlijk allemaal op hun eigen wijze te werk. Bij Margron Woningontruiming volgen we een stappenplan waarbij de volgende fases aan bod kunnen komen. Dit verschilt natuurlijk per ontruiming: iedere situatie is uniek.
We maken een inventarisatie van dierbare spullen die bewaard moeten worden en zorgen dat deze bezittingen veilig worden gesteld.Spullen die u niet wilt bewaren maar die nog wel in goede staat zijn, geven we een nieuwe bestemming. Dit noemen we ‘circulair weghalen.’

We zorgen ervoor dat de ruimte op nette en discrete wijze volledig wordt leeggehaald.

We verrichten indien nodig en indien gewenst schoonmaak- en herstelwerkzaamheden.

Welke werkzaamheden kunnen aan bod komen?

  1. Het veiligstellen van dierbare bezittingen
    In overleg met de nabestaanden inventariseren we welke spullen bewaard moeten blijven. Wij kunnen vervolgens de spullen vervoeren naar een gewenste locatie, bijvoorbeeld het huis van een nabestaande of familielid, of bijvoorbeeld een opslagruimte.
  2. Circulair weghalen van spullen
    Van een oude hangklok tot een kast vol kleding: wij zorgen dat spullen die nog bruikbaar zijn een tweede leven krijgen. Wij werken daarom samen met een aantal organisaties:
 
  • Dorcas: Hulp & ontwikkeling.

Dorcas is er voor mensen in nood. Wij geven de kleding die overblijft aan Dorcas, zodat de garderobe van uw dierbare mensen kan verblijden die het het hardst nodig hebben.

  • Balanszorg: Wonen met zorg.
    Balanszorg combineert wonen met zorg voor een betaalbare prijs. Om dat mede mogelijk te maken, geven wij hen spullen die zij op dat moment goed kunnen gebruiken.
  • Kringloopwinkels
    Kringloopwinkels zijn doorgaans een belangrijke plek voor mensen met een kleine portemonnee. Daarom brengen wij spullen die u zelf niet meer wenst te behouden naar kringloopwinkel, zodat ze een nieuwe bestemming kunnen vinden!
  • Weggeven aan studenten.
    Maatschappelijke problemen zoals woningnood en inflatie raken studenten hard, terwijl ze pas net komen kijken in het zelfstandige leven. Om studenten niet met een grote achterstand te laten beginnen doneren wij ook spullen aan hen.
 
  • Leeghalen van de woning
    Als alle bruikbare dingen uit de woning zijn gehaald, dan gaan wij over tot het volledig leeghalen van de woning. We doen dit natuurlijk op respectvolle wijze, met zorg en aandacht. Lees meer over het leeghalen van woningen hier: https://margron-woningontruiming.nl/huis-leeg-laten-halen/
  • Schoonmaak- en herstelwerkzaamheden
    Als de woning helemaal ontdaan is van alle spullen, kunnen we overgaan tot schoonmaak- en herstelwerkzaamheden. Dit is niet altijd nodig, maar soms wel. Vooral als het om een huurwoning gaat, want dan is er vaak sprake van allerlei opleveringsvoorwaarden. Sommige verhuurders nemen genoegen met een bezemschone woning, maar soms zijn er strengere eisen. Wat betreft herstelwerkzaamheden kun je denken aan het plamuren van gaten in de muren, het verwijderen van vloerbedekking en reparaties van hang- en sluitwerk. Wij zorgen ervoor dat de woning weer aan de opleveringsvoorwaarden voldoet.

Schakel een woningontruimingsservice in

Het opruimen van een woning na het overlijden van een dierbare kan ervaren worden als een zware last, die emotioneel veel vraagt. In zo’n moeilijke periode is het begrijpelijk dat u zich overweldigd en overmand voelt door verdriet en dat het even te veel is om ook de opruiming van de woning op u te nemen.

Juist daarom zijn er woningontruimingsservices, zoals Margron, die helpen het huis na overlijden leeg te halen. Zij zijn er om u te ondersteunen op een respectvolle en meelevende manier.

Door gebruik te maken van de diensten van estate cleaning services kan er een last van uw schouders vallen. De professionals nemen u het zware werk uit handen, en zorgen voor een efficiënte afhandeling. Verder gaan ze heus niet als een olifant door de porseleinkast: ze nemen de tijd om te luisteren naar uw behoeften en wensen. 


Vragen?

Bel of mail onze ontruimingsexpert Ron Slaats.